Alt grau de satisfacció de les usuàries ateses durant l'embaràs, part i puerperi a l'Hospital de Palamós

Millora de les instal·lacions, preparació de l'equip de professionals, protocols integrats i pla d'atenció al part de les mares previ al naixement, elements clau per a prestar atenció sanitària de qualitat quan es té un fill/a; i reflectida en els bons resultats obtinguts en l'estudi de satisfacció.

A l’hospital de Palamós l’any 2016 hem atès 961 parts. Només a una de cada deu dones se l’ha fet cesària, el 69% dels parts han estat parts eutòcics -parts vaginals sense instrumentació- i el 93% de les dones han fet lactància materna.

L’any 2007 es va fer la remodelació del bloc obstètric i disposem de quatre sales per a atendre als parts, amb un equipament que permet la intimitat de les mares i del seu acompanyant - amb monitorització per tal que el professional assistencial en faci el seguiment des de fora- i que incorporen elements de confort com la música i la llum.

Amb la construcció de la cinquena planta d’hospitalització, l’any 2009, es van fer habitacions individuals per a les mares, amplies i equipades per tal que no calgui separar el nadó dels pares, permetent fer-hi la higiene del nadó i les visites pediàtriques.

A les futures mares se’ls informa del pla d’atenció al part on incorporen els aspectes que de manera individual volen que l’equip tingui en compte i respecti.

Un equip de llevadores/s, infermeria i metges/sses (Serveis d'Obstetricia i Ginecologia, Pediatria i Anestèsia) atenen el procés d’embaràs, part i puerperi amb un protocol únic, integrant l’atenció primària i l’atenció especialitzada. Durant el procés s’informa als pares, s’ofereixen classes de preparació al part a les àrees bàsiques de salut - Palamós, Palafrugell, Torroella de Montgrí, La Bisbal d’Empordà i Sant Feliu de Guíxols- així com xerrades mensuals on es parla del dia del part i es fa una visita guiada a les instal·lacions.

A més i tenint en compte que gairebé un 49% dels parts són de mares de nacionalitat diferent de l’espanyola (marroquines, romaneses i gambianes), l’equip ha fet formació en competència intercultural, i també hi treballa una mediadora intercultural d’origen marroquí que facilita la comunicació i relació entre els pares i l’equip mèdic.

Tota aquesta feina que s’ha anat desenvolupant durant aquests anys per a l’atenció sanitària de qualitat en aquest aspecte vital de la vida, el fet de tenir un fill/a, fa que entre les mares i els seus acompanyants es generi una relació de confiança amb equip que els atén.

Una mostra d’això són els bons resultats obtinguts en l’estudi de satisfacció PLAENSA del CatSalut a l’atenció  a l’embaràs, el part i el puerperi de l’any 2016 de l’Hospital de Palamós- amb una puntuació entre les més altes dels 41 centres hospitalaris de la xarxa sanitària d’utilització pública de Catalunya- on la satisfacció global és de 8,58 i obté valors d'excel·lència (preguntes que superen el 90% de valoracions positives) en 20 preguntes d’un total de 26 preguntes.


I concretament els aspectes amb valors d'excel·lència han estat:

Les instal·lacions, les mares van poder triar la persona acompanyant i aquesta va poder estar amb ella, el respecte a la intimitat, els mateixos criteris professionals, el seguiment i control durant tot el procés i del fill/a, estar en bones mans durant l’embaràs, part i puerperi, l’ajuda al dolor en el part i en el post-part, com valoren l'estada a l'Hospital, la informació i si s’entenien les explicacions sobre el seguiment de l'embaràs, després de part i per adaptar-se a la cura del fill i el tracte personal d'infermeria, metge i llevadores.

Per a l’equip és un repte seguir treballant per a mantenir aquest nivell de qualitat a la vegada seguir avançant en aspectes d’informació i atenció.