| Assistencial

L’Hospital de Palamós utilitza la intel·ligència artificial per fer el seguiment dels pacients amb malaltia respiratòria crònica

El projecte ha estat possible gràcies a la col.laboració de la Fundació “La Caixa” a través de Caixabank que ha fet una aportació de 10.000€.

L’Hospital de Palamós ha iniciat un projecte de seguiment a pacients amb malaltia respiratòria crònica en el seu domicili a través d’un assistent virtual de veu amb intel·ligència artificial.

Es tracta d'una solució  dissenyada per Tucuvi que utilitza la intel·ligència artificial i el processament del llenguatge natural. És un sofware com a dispositiu mèdic amb certificat CE, que permet establir una conversa telefònica fa el  seguiment de l'estat de salut dels pacients en el seu domicili.

L’assistent clínic virtual estableix una conversa on la persona contactada respon a unes preguntes prèviament establertes en un protocol mèdic. Mitjançant un algoritme d’intel·ligència artificial, l’assistent processa i analitza les respostes i envia la informació a l’equip clínic que pot decidir si el pacient necessita una actuació assistencial precoç.

El projecte, que ara comença, consistirà en realitzar aquest seguiment a 150 pacients amb Malaltia Pulmonar Obstructiva Crònica entre aquest octubre i l’abril del 2024. En finalitzar els 6 mesos s’analitzaran els resultats de salut i l’experiència dels pacients per tal de validar la seva continuïtat o ampliar-ne la seva utilització a d’altres malalties.

El pacient crònic sovint pateix descompensacions i aguditzacions de la seva malaltia que poden acabar en visites als serveis d’urgències o fins i tot en ingrés hospitalari. Només al Baix Empordà, hi ha més de 2.000 pacients diagnosticats de malaltia respiratòria crònica. D’aquests, l’any passat el 40% van acudir a urgències i més d’un 10% van haver d’ingressar a l’hospital.

És per això que és important poder-ne realitzar un seguiment més intensiu a domicili, especialment durant els mesos d’hivern. D’aquesta manera detectarem un empitjorament de manera precoç i podrem intervenir per evitar finalment un ingrés a l’hospital.

Marc Pérez, director d’especialitats mèdiques i atenció a la cronicitat, assegura que l’assistent virtual té un avantatge respecte altres solucions proposades com és la proximitat i facilitat d’ús per part dels i de les pacients: “Sovint se’ns presenten barreres tecnològiques quan ens plantegem el seguiment de pacients des del seu domicili. Que l’assistent virtual, que es diu “Lola”, mantingui una conversa sense haver d’utilitzar Apps o connectar-se a internet ajudarà a que sigui més fàcilment acceptada per els nostres pacients”.

Conveni de col·laboració amb Caixabank
El projecte ha estat possible gràcies a la col·laboració de la Fundació "la Caixa", a través de CaixaBank, que ha mostrat el seu suport a la Fundació Hospital de Palamós - Serveis de Salut Integrats Baix Empordà, per a l’adquisició d’aquest assistent virtual de veu per a pacients amb malaltia respiratòria crònica. L'entitat ha rebut una col·laboració de 10.000 euros.

L’acord l'han signat Montse Garcia, gerent i codirectora de Fundació Hospital de Palamós - Serveis de Salut Integrats Baix Empordà, i Joaquim Macià, Director del Centre d’Institucions de Catalunya de CaixaBank.

A l'acte també hi han assistit per part de CaixaBank Ferran Llach i Gemma Batlle, Directors de Banca d'Institucions de Catalunya; i per part de SSIBE Marc Pérez, director d’especialitats mediques i atenció a la cronicitat; Roca Toda, Cap de servei de Medicina Interna, Maria Àngels Pagès, supervisora d’infermeria, Mari Cruz Almendros, adjunta al servei de Medicina Interna i les infermeres Susanna Plaja i Alba Lara.

L’Hospital de Palamós utilitza la intel·ligència artificial per fer el seguiment dels pacients amb malaltia respiratòria crònica
L’Hospital de Palamós utilitza la intel·ligència artificial per fer el seguiment dels pacients amb malaltia respiratòria crònica